Хрватска је постала тешко болесна земља

Одличан текст Мухамеда Филиповића у Дневном авазу, ако вас мрзи све да читате најзанимљивији делови су болдовани Већ одавно се могло...

Одличан текст Мухамеда Филиповића у Дневном авазу, ако вас мрзи све да читате најзанимљивији делови су болдовани

Већ одавно се могло примијетити да је Хрватска ступила на клизаву стазу урушавања најважнијих тековина дугог периода демократског политичког развоја. Он се на овим просторима дешавао од Француске револуције до настанка самосталних држава формираних од народа који су на њему живјели.

Тај процес темељио се на тековинама грађанске револуције и изражавао се у развоју свијести о јединству народа који живе на сјеверозападном и средишњем Балкану. Они су живјели под влашћу Аустро-Угарског и Османског царства.

Вјерски приоритет

Идеја слободе на том простору функционирала је као идеја ослобађања од вишестољетне аустријско-мађарске и османлијске владавине. Она је логично оријентирала на повезивање све народе који су се борили против тих царстава.

Идеја јединства је дјеловала на народе који су, у бити, говорили једним језиком. У конкретном случају, то се односило на Хрвате, Србе, Бошњаке и Црногорце, а нешто мање на Словенце и Македонце. Водећи носиоци модерних идеја успјели су да развију разне облике културне и политичке сарадње, која се изразила у два главна културна и политичка покрета настала током 19. и 20. стољећа, илирском и каснијем југословенском.

Иако су идеје народног, језичког, културног и политичког јединства тих народа биле снажне, оне нису могле превазићи постојање вјерских разлика и наслијеђа тешке прошлости везане за њихово функционирање у нашој хисторији. То је увјетовало да су се у народним покретима развиле групе носилаца разликовања у интересима и циљевима еманципације. Те вјерски утемељене разлике увјетовале су и настанак националних политичких покрета темељених на јединству националног и вјерског идентитета. Он је био супротан идејама повезивања на другим претпоставкама које су оном посебном, вјерском, давале предност над оним елементима који су били израз заједничког.

Особито снажан националистички покрет, темељен на уједињавању националног и вјерског, настао је у српском и хрватском дијелу јужнославенског покрета за еманципацију. Тако је настало стање у којем је дошло до потискивања свих елемената националног идентифицирања, типичних за грађанску револуцију западног типа. Настале су нације у којима је бити Србин значило бити православац, а бити Хрват значило је бити католик. Нестали су и Срби и Хрвати који нису били католици или православци.

Таква ситуација довела је до слабљења идеје јединства, а појачала сепарацију међу нашим народима. Она је стимулирала екстремне националистичке тенденције присутне у оба народа.

Оно што је било особито трагично за заједништво, а и за сваки од тих народа посебно, јесте чињеница да је у њима полагано губила снагу идеја јединства. Дошло је до екстремизације и до покушаја чишћења тзв. националног простора од представника других народа. Екстремни изрази таквих тенденција појавили су се у нашој хисторији у 20. стољећу кроз настајање четничког и усташког покрета.


Оправдана брига

Разлог да ово пишем састоји се у чињеници да је у Хрватској дошло до таквог развоја идеје хрватства и хрватске државе у којој је, у начелу, било мјеста само Хрватима, а то значи, уједно, и само католицима. Сви остали су конституцијом самосталне хрватске државе били преведени у странце, непријатеље државе и народа. То је особито екстремну форму имало у вријеме квислиншке НДХ, када су Бошњаци били инкорпорирани у Хрвате, а Срби су подвргнути екстреминацији.

То се, у одређеној форми, поновило с Туђмановом Хрватском. Он је донио Устав у којем су сви они који нису Хрвати, а Хрвати су остали само католици, проглашени националном мањином на тлу Хрватске. Тиме су преведени у статус гостију у властитој држави, без активне политичке легитимације и пуне равноправности у њој. Када се томе дода Туђманова идеја помирења усташа и партизана, са елиминацијом Срба из статуса који су имали ранијих времена, све постаје још опасније. Тако постаје јасније да су Срби, имајући у виду искуства с усташама, морали осјетити страх и бригу за свој статус и будућност. Та брига се показала као оправдана.

Оно што брине све људе који мисле демократски је чињеница да се овакав однос према мањинама, а прије свега према Србима у Хрватској, који су најстарија групација у њој и с највише права која су у хисторији хрватске државе уживали, није само опћа хисторија Срба. Није то само њихов организирани и стимулирани егзил крајем протеклог рата. То су и неспутани изрази мржње и нетрпељивости који се јављају двадесет година након трагичних догађаја који су обиљежили крај прошлог стољећа.

Изражено је то у рату против ћирилице, који нема никакав смисао и оправдање, јер се ради о универзалном писму практицираном и у Хрвата и других народа. То су и захтјеви за резервације одређених простора за пијетет који има једини садржај да забрањује појаву било којег другог знака егзистенције осим хрватских симбола постојања и права. Затим је то садржано у акцији да се брак, умјесто грађанског споразума о заједничком животу двоје људи, претвори у уставноправну категорију и тиме издигне у метафизику опћег и универзалног значења које он има у католичанству.

То су јасни изрази једног новог националистичког лудила у тој земљи. Шта би било кад би сваки од наших народа, нпр. Срби или Бошњаци, затражили да се сва стратишта, она стара и новија, на којима су извршени тешки злочини над њима у прошлости или у вријеме усташке екстерминације Срба прогласе за мјеста посебног пијетета? Наравно, настао би хаос и стање једне врсте рата и мржње.

Оно што највише чуди јесте да они који се представљају као носиоци Исусове вјере љубави и праштања шуте на ова збивања. А она имају и обиљежје вјерских, али се не захтијева праштање, помирење и заборав, те се не инсистира на Исусовој науци једнакости свих људи.

Небо над Хрватском јако је мрачно.

КОМЕНТАРИ

BLOGGER

Име

Бонбардовање 1999,2,Занимљивости,54,Злочин "Олуја",3,Злочини,53,Историја Српске Босне,74,Новости,2,Одбрамбено-Отаџбински рат 1992-1995,28,Остало,105,Православље,15,Република Српска (БиХ),23,РС Крајина,12,Србија,3,Сребреница ЛАЖ која траје,17,Српска историја,159,Српски језик,24,Црна Гора,2,English,3,
ltr
item
БЛОГ Српска Босна: Хрватска је постала тешко болесна земља
Хрватска је постала тешко болесна земља
http://1.bp.blogspot.com/-bhCv5UwLQBQ/VKgQcnFsnGI/AAAAAAAAAlA/jTamMYr0zb4/s1600/muhamed%2Bfilipovic.JPG
http://1.bp.blogspot.com/-bhCv5UwLQBQ/VKgQcnFsnGI/AAAAAAAAAlA/jTamMYr0zb4/s72-c/muhamed%2Bfilipovic.JPG
БЛОГ Српска Босна
http://srpska-bosna.blogspot.com/2015/01/blog-post.html
http://srpska-bosna.blogspot.com/
http://srpska-bosna.blogspot.com/
http://srpska-bosna.blogspot.com/2015/01/blog-post.html
true
5778207747254231822
UTF-8
Учитани су сви постови Није пронађен ниједан пост ПРИКАЖИ СВЕ Прочитај више Одговори Откажи Избриши Од Почетна СТРАНИЦЕ ПОСТОВА Види Све ПОВЕЗАНИ ЧЛАНЦИ ОЗНАКА АРХИВА ТРАЖИ СВИ ПОСТОВИ Није пронађен ниједан пост са Вшим захтевом Назад на Почетну Недеља Понедељак Уторак Среда Четвртак Петак Субота Нед Пон Уто Сре Чет Пет Суб Јануар Фебруар Март Април Мај Јун Јул Август Септембар Октобар Новембар Децембар Јан Феб Мар Апр Мај Јун Јул Авг Сеп Окт Нов Дец управо сад пре 1 минуте $$1$$ minutes ago пре 1 сата $$1$$ hours ago Јуче $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago пре више од 5 седмица Пратиоци Прати THIS CONTENT IS PREMIUM Молимо поделите како би откључали Копирај Сав Код Селектуј Сав Код Сви кодови су копирани Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy